Dag 3; De här behöver jag träna mer på.

Har ingen anning om vad jag ska träna mer på, man lär väl märka bristningarna när man rider eller om vännerna säger till eller så. Men tror jag behöver träna mer på är att få till en bra & lodrätt sits till att börja med. Fast har funnits vänner som sagt att jag har jättebra sits men det är inte alltid så kan jag säga ;) Behöver också träna på att ta upp händerna lite grann & titta upp hela tiden när jag rider & inte på hästens huvud/- hals. Det problemet har nog många tror jag.

Om man är noggrann med att hålla uppe blicken så:
-
Får man rida på känsla och inte på sin egen syn.
- Blir hela sitsen automatiskt bättre.
- Man får betydligt lättare att planera sin ridning, varesig du rider ett dressyrprogram eller inte.
- Man får ett "proffsigare" intryck på dressyrbanan. Domaren ser att man inte behöver stirra ner på hästens man får att se om den går i en "korrekt" form eller inte, utan man rider på känsla & framförallt har blicken uppe så man kan planera sin ridning. På de allmäna uttrycken kan ryttarens sits & korrektheten i uppvisningen få ett högre betyg bara man håller uppe blicken.

Varför håller man nere blicken då?
Jag tror att de flesta glor ner på hästens huvud för att de vill se hur de har det placerat, om hästen går i en stadig form eller inte. Detta ska man ju inte behöva se, detta ska man känna!


Kommentarer
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0