Dagens ridpass - Lydia, 23/9-11.

                                            
Idag så red jag ett dressyrpass på Lydia. Jag satte upp utanför stallet & skrittade ner mot lilla ridbanan. Som vanligt så skrittade jag fram henne på långa tyglar & böjde & ställde henne i hörnen i runt 7 min innan jag kortade tyglarna & gjorde några volter. Jag kom fram i trav & travade 1-2 varv i både höger & vänster varv. Julia satte sedan på hennes gummisnodd som hon använder för att bygga upp ryggmuskler om jag minns rätt! Hon satte på dom löst, för jag ville det. Jag kom sen fram i trav igen & hon var lugn & fin i & jag kunde sitta ner utan att skumpa som jag förut gjorde. Hon kändes stel på sidorna i början men gjorde skänkelvikning i högervarv mot väggen (staketet) & då blev hon genast mycket mjukare. Och hon gick i en bra form idag med stöd från munnen & mycket bakbens aktivitet. Jag kom fram i höger galopp & värmde upp henne genom att galoppera 1 varv runt ridbanan, i höger & i vänster. Lydia var väldigt pigg & slängtravade i början istället för att fatta galopp, så jag fick mitt dressyrspö av Julia, vilket kom till nytta. Vi satte galoppen perfekt andra gången! Jag galopperade i därefter höger varv & kom snett igenom & gjorde ett galoppombyte till vänster & dom 1-2 första gångerna så fick vi till det! Åh, vad glad jag blev :'D Hon är så duktig min lilla flicka! Jag saktade av till trav & kom på kvartlinjerna & flyttade henne mot fyrkantsspåret. Jag tyckte hon förtjänade en paus, så vi skrittade i 5 min. Jag valde att dom sista 30 min rida barbacka så jag tog av sadeln+ gummisnodden & hoppade upp igen & skrittade i yttligare några minuter till. Jag travade fram henne, hon kändes pigg så jag gjorde halvhalter för att få henne till en bättre travtempo. Jag fattade galopp & wow så härligt det kändes att galoppera barbacka för första gången på Lydia! Jag saktade av till trav & då blev det mycket skumpigt & då menar jag väldigt mycket, haha xD Men jag tog några galopper till & hela tiden så fattade hon rätt galopp & kom i lugn, samlad galopp men ändå energisk. 

Jag valde att sedan skritta en stund med halvlånga tyglar & precis så stack hon iväg med mig i galopp & då resulterade det med att jag hamnade på marken :P Hon ville nog bara testa mig för att se hur jag skulle reagera. Men det gick bra & jag skrattade bort det som hade hänt & satte upp igen :) Jag klappade om henne för att hon skulle förstå att allt var okej, jag joggade sedan igång henne igen & den här gången gick det ännu bättre till & med! Sen tog jag den sista galoppen & det bara flöt på. Sen var det dags att avrunda ridningen, så skrittade av henne & red upp mot stallet & hoppade av. Hon var under hela ridpasset koncentrerad för en gångs skull, hon gick som en klocka ♥ 


Fotograf: Julia Wester ©.
Skulle ni vilja se fler bilder från idag? :)


Kommentarer
Postat av: emilie

JAAAAAAAA :D

2011-09-24 @ 20:31:03
URL: http://emiliekarlman.blogg.se/
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0