Måndagens ridpass - Hopplektion, 12/9-11.

                                           
         Ja, står fel på textbilden. Ska stå ''Måndagens ridpass'' men hade redan sparat & orkar inte ändra.
Jag kom till stallet ca kl. 16.00 & kollade i värmestugan om vilken häst jag var uppskriven på men det var inte fixat då vi kom. Jag tog in Lydia, Gulliver & Bento eftersom dom skulle gå på våran ridlektion. Sen så hade tydligen Pernilla glömt att skriva upp mig på någon häst så jag pratade med henne & hon sa att jag fick välja mellan Gulliver & Pinjam & jag tog Gulliver eftersom jag hade tänkt på att jag kanske skulle få honom eftersom JK hade honom förra veckan men nu är hon ju utomlands, sen så är Pinjam är liten C-ponny men jag föredrar lite större hästar ;) Jag började ryktade han, sen så gick jag ner till ridbanan för att bygga fram men dom andra hann före så jag sprang upp till stallet igen & fixade klart honom innan jag gick ner till lilla ridbanan & satt upp. Jag kortade stidlädrerna till hoppläder & började skritta fram honom i 5-7 min. Vi fick rida självständigt en stund så jag kortade till halvlånga tyglar & ställde & böjde han i hörnen, gjorde volter & tempoväxlingar i skritt för att värma upp muskler & leder & samtidigt förbereda honom för arbete. Gjorde samma sak i andra varvet också. Han är verkligen duktig vid hörnen! Sen satte vi igång med att trava över bommar på långsidan, sittandes & i fältsits. Sen så gjorde vi samma fast i galopp. Han fattade galoppen väldigt bra & tydligt! Jag väntade därefter på dom andra eftersom dom hoppade ett 70 cm kryss, sen så var det min tur. Först kom jag i trav men han vägrade första gången men kom fram igen fast denna gången rev för han tappade takten en aning. Sen hoppade jag i galopp om jag minns rätt & det gick helt okej för hoppning är som sagt inte min starkaste sida. När jag kollade när dom andra hoppade medans jag skrittade på en volt så fick jag honom böjd & så sänkte han sig fint! Vid slutet så skrittade jag av honom i runt 10 min, sen så hoppade jag av. Och så fick Sara ta över Gulliver, eftersom hon skulle rida honom efter :)


Fotograf: Sara Persson ©.


Kommentarer
Postat av: emilie

vad häftigt det hade varit om du ridit Pinjam! :D

2011-09-14 @ 21:24:35
URL: http://smileawesome.blogg.se/
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0