Åsiktsinlägg - bett.

Det är nog något om de mest omtalade ämnet inom hästar. Vilka bett är bra? Vilka är dåliga?

Det finns ju hur många bett som helst att rida på vissa mildare, andra skarpare. Jag tycker man ska lyssna mycket på sig själv & sin häst och inte lyssna för mycket på alla andra för oftast så känner man sin häst så pass mycket att man kan avgöra vad hästen går bäst på utan att protestera till större del. Och är man osäker kan man prata med sin tränare eller någon annan lite mer kunnig. Jag tycker man ska sträva efter att rida på så milt bett som möjligt men om nu det inte funkar så kan det skada ännu mer om man sitter & rider på ett mildare bett som inte funkar för då blir man ofta hård i handen & sitter & drar för att få stopp på hästen om den inte skulle lyssna. I en sådan situation tycker jag det är bättre att köpa ett lite starkare bett och rida så lugnt & stillsamt som möjligt så det inte blir några hastiga drag o.s.v. Känn själv vad som passar just dig & din häst! Var inte rädd för att testa nytt bara för att testa, sk*tsamma om du tror det inte alls passar er, testa ändå! Så farligt är det inte, dessutom kanske det bettet är just det som passar er bäst sen? Visst, inte kul att lägga ut en massa pengar på bett som inte funkar, men på t.ex Hööks kan man hyra bett & testa! Testa gärna betten flera gånger också för det är sällan det funkar super direkt. Själv sk*ter jag i vilka bett andra rider med, om nån har ett pessoa, who cares? Hästen kan ju faktiskt funka med det! Vissa behöver skarpa & andra mjukare bett.  Alla hästar är olika, alla ryttare är olika. Hästar är individer precis som vi människor & jag tror inte att alla hästar kommer att funka med ett & samma bett, eller att alla hästar kan ha samma bett. Jag menar alla människor går inte runt i samma skor dels för att visa tycker det är obekvämt med höga skor eller klackskor, andra inte. Byt gärna bett nångång ibland bara föratt rida på ett helt annat, det kan vara jättenyttigt för då märker man också hur ens egen häst funkar på vissa sätt. Men man ska inte heller hålla på & byta för ofta, utan bara ibland. Rid på det som funkar så ofta som möjligt & byt om det slutar funka eller du bara vill kolla hur ett annat fungerar. (Den här texten som ni läste nyss är tagen från två olika hästbloggar som jag inte minns namnen på, men jag håller fullständigt med!).

Sen är det ju en sådan hysteri runt pessoa bett & alla slags bett. Men jag tror fortfarande inte de skadar eller förvirrar hästen på något vis alls. Det är handen som gör bettet! Mjuk hand, mjukt bett. Hård hand, skarpt bett..
Jag tycker att det är intressant & se vad ni andra tycker, så kommentera din åsikt!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Följer dig nu =)

2011-10-10 @ 18:26:09
URL: http://sofialovee.blogg.se/
Postat av: majja

sv: tror helt ärligt inte det finns en endaste person som tycker om såna frågar.. Isf felanvänder dom bloglovin helt och hållet.

2011-10-10 @ 18:48:05
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Jag tycker inte om bett, för jag vet att jag själv inte velat ha ett sånt i munnen :)

2011-10-11 @ 11:25:59
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: vendela

Håller med dig om att handen gör bettet. Tycker också att man ska ha så milt bett som möjligt och istället jobba mycket med lydnad. Ofta kan skarpa bett vara en "genväg" till en lydigare häst. Dock finns det ju vissa hästar som blir väldigt starka vid vissa tillfällen och då kan man ju självklart använda en skarpare bett, under ansvar förstås.

2011-10-11 @ 16:35:31
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Jossan

Lite roligt dedär att alla säger, även på hissbett (tex pessoa), att handen gör bettet. På de flesta bett är det så. Men inte på pessoa, eller på något annat sk. hissbett. Hissbett har en ring (eller annat) som man fäster i sidostycket som gör att det bildas ett tryck på nacken så hästen tvingas ned i form eftersom det gör så ont. Samtidigt höjs bettet i munnen eftersom det inte finns någon stoppande kedja, som på tex pelham osv. Även om man skulle sätta en kedja hjälps inte det eftersom kedjan skulle nypa sönder huden under mulen. Detta gör att hästen vill höja huvudet för att bettet vrids om/höjs i munnen men tvingas samtidigt ner för att det trycker på nacken. Så jag skulle iaf inte använda någon sorts av hissbett på min häst iaf :) (haha värsta texten, men aja!) Följ gärna våran blogg! :)

2011-10-11 @ 16:44:06
URL: http://hogstaryttarna.blogg.se/
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0