Jag är som jag är.

Jag fick diagnosen; Asperger syndrom mellan 13 & 14 års ålder av en psykolog/läkare. Det kom som en chock för mig, då fick jag reda på varför det hade varit så som det hade varit alla dom här åren innan jag fick veta att jag hade Asperger. Jag har haft det svårt i skolan, gått om 2 år men den första året var för att jag inte kunde läsa & att jag var efter, då dom andra gick vidare. Andra gången var för att jag blev mobbad & så en dag blev jag puttad av en killen mot en vass föremål på syslöjden som gjorde att jag skar upp min tröja & rygg. Såret var djupt & därifrån kom det ut blod, jag kände att jag var nära på att svimma men som tur nog så gjorde jag inte det. Jag blev vettskrämd över vad som hade hänt & vågade inte gå tillbaks till skolan, så jag blev hemma i över 1 år! Jag vågade inte gå ut så ofta & om jag gjorde ett försök det så varade inte länge innan jag ville gå hem igen. Jag kände mig väldigt nedstämd & hade ångest, vilket led till depression ett tag. Förutom Asperger så har jag även Social fobi. Än idag så har jag det svårt i skolan & runt omkring mig pågrund av de båda, men jag är på förbättringsväg för jag vill bli något i livet. Och jag är glad över att jag fick diagnosen, den har både hjälpt mig & andra att förstå mig bättre. Jag har fortfarande inte helt accepterat att jag har Aspergers syndrom. Jag kan ibland känna både ilska & sorg över mitt handikapp, men jag har insett att ju snabbare jag accepterar mina svårigheter, desto snabbare kan jag göra något åt dem.  Allt om Asperger syndrom & Social fobi kan ni läsa här nedanför. Har ni några frågor eller är det något ni undrar över så kan ni skicka ett mail till [email protected].


 
ASPERGER SYNDROM:
Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrum & en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som betyder att man har ett annorlunda sätt att tänka & att uppleva omvärlden. Studier pekar på att minst 4 av 1000 barn har Aspergers syndrom & är troligen vanligare hos pojkar. Flickors symtom kan vara annorlunda & uppmärksammas därför inte alltid på samma sätt. Ofta blir problemen tydliga först i förskoleåldern då barnets annorlunda sociala beteende blir tydligt, men det kan också dröja längre än så innan omgivningen reagerar & en utredning påbörjas. Vi är precis som en annan människa med normal eller hög intelligens & normal språklig förmåga, men betydande nedsatt social interaktionsförmåga & specifika intressen. Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också vad gäller planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga & kroppshållning/kroppsrörelser. Personer med Aspergers syndrom har en begåvning som antingen ligger inom normalvariationen eller över, vilket innebär att det inte får finnas någon genrell utvecklingstörning. Vi kan uppvisa ett annorlunda beteende. De blir därför ofta missförstådda & kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade eller blyga! Funktionsnedsättningen kan göra att man får svårt att umgås med andra. Det är vanligt med motoriska problem som svårigheter att samordna rörelser, vilket kan ge problem med lagsporter & i gymnastiken. Symtomen finns i någon form kvar genom hela livet. Som vuxen har man ofta lärt sig strategier för att kompensera för en del av sina svårigheter.


Personer med Aspergers syndrom har:

  • Begränsade eller enformiga intressen.
  • Begränsad svårighet att förstå hur andra tänker & att leva sig in i andra människors situation.
  • Begränsad förmåga när det gäller ömsesidig dialog, att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.

De kan även ha:

  • Problem med tidsuppfattning.
  • Fixeringar & låsningar i beteendet.
  • Svårt med planering & att organisera sin tillvaro.
  • Konkret tänkande vilket kan göra att de tolkar det som sägs bokstavligt.

Styrkor:

  • Starkt intresse för hur saker & ting fungerar & samverkar.
  • Bra tålamod för specialområden.
  • Målmedvetenhet & envishet.
  • Stark logiskt tänkande.
  • Informationsinsamling.
  • Problemlösning.

 
SOCIAL FOBI:
Social fobi karaktäriseras av att känna obehag eller rädsla i eller inför sociala situationer. Social fobi finns i två olika former, generell social fobi & specifik social fobi. I den generella typen upplever individen ångest i närvaro av andra människor, i den specifika typen uppkommer ångestreaktionerna vid vissa situationer, till exempel då personen ska hålla ett föredrag. Det kan vara mycket besvärligt att ha ett fungerade liv när man har social fobi; vardagliga saker som att jobba, gå i skolan, åka buss och handla är ofta väldigt jobbiga. Situationer där uppmärksamheten riktas mot personen kan vara speciellt jobbiga, som till exempel att redovisa eller hålla tal inför en grupp människor. Social fobi är inte samma sak som att vara blyg. Social fobi kan påverka hela din tillvaro. Det är inte samma sak som att vara nervös inför ett tal eller att ha rampfeber, situationer som nästan alla någon gång känner obehag inför.

Vanliga symptom:
De drabbade får ångestsymptom då de utsätts för de situationer som upplevs som obehagliga. Besvären kan delas in i undergrupper; fysiologiska, tanke-, känslo- & beteendemässiga:

  • Fysiologiska: rodnad, pulsökning, svettning, darrning, spändhet, illamående, andnöd osv.
  • Beteendemässiga: undvika det obehagliga, sitta nära en utgång, ta kaffekoppen med bägge händerna (för att minska spill), vara tyst, undvika ögonkontakt o.s.v.
  • Tankemässiga: "De tycker jag är konstig", "De ser att jag är nervös", "Alla skrattar åt mig" o.s.v.
  • Känslomässiga: till exempel nervositet, rädsla, pinsamhet, ilska.
  • Dessa besvär kan leda till att den drabbade undviker & avbryter mycket som man egentligen vill, som studier, relationer, resor och uteliv.
  • Man oroar sig även ofta före en planerad aktivitet & grubblar efteråt, kring exempelvis hur det gick & vad som sades.


Fakta texterna om Asperger syndrom & Social fobi är tagen från www.google.se.


Kommentarer
Postat av: susanna

Sv: tackar!:)

2011-09-15 @ 17:59:07
URL: http://susannajosefinegjerdet.blogg.se/
Postat av: Carolin

Ibland är det jobbigt att få en diagnos men som du skriver så får man ett svar på varför man är som man är. Man har lättare att acceptera tatag i olika saker när man kan få hjälp med hur man gör detta gör hela vardagen lättare. Mvh Kusin Carolin

Obs min son har diagnosen Adhd han blev en helt annan person sedan han fick inblick i sjukdomen.

2011-09-15 @ 18:11:51
Postat av: alexandra

svårt och jobbigt med diagnoser/sjukdomar men det kan ju också vara en lättnad. starkt av dig att berätta. kan ju vara skönt att vänner och bekanta vet om det.

//kusin alexandra

2011-09-15 @ 19:18:40
Postat av: Lina Carlsson

Modigt och stark av dig att berätta om detta! ♥

2011-09-17 @ 14:15:31
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0