Lördagens ridpass - Lydia, 3/9-11.

Eftersom vår ridlektion blev inställd i fredags så fick vi ta igen den med att rida på lördagen istället. Så den lördagen så fick vi bestämma vilka hästar vi ville ha så jag valde Lydia (fanns ingen annan som ville ha henne så det var ett+ för mig) ;) Denna gång så red Pernilla med oss, vilket var roligt. Vi hade dubbel lektion på 90 min så jag började med att rida fram henne en runda i skogen som tog ca. 45 min. Vi både skrittade & travade, gjorde halvhalter då & då för att kolla om hon fortfarande lyssnade på mig, vilket hon gjorde. Vid ett ställe så stack Verona i galopp, 3-5 m med Maja på ryggen & efter kom Malin & Goliat, dom hade tydligen blivit rädda för något eller i vilket fall Verona då hon var före Goliat i ledet. Det kanske var jordgetingar, är dock inte 100% säker. Men jag & Lydia höll oss båda lugna vid det tillfället, vilket gjorde resten av ryttarna & hästarna. Därefter så red jag ner till ridbanan, där jag ställde & böjde henne i hörnen. Gjorde skänkelvikning i trav & det gick helt okej, men jag ska finslipa det så sitter det perfekt! Jag red in i en volt i trav & rundade henne i kroppen men kände att jag behövde slippa stigbyglarna ett tag för att kunna sitta ner i hennes trav så jag tog upp dom. Vilken förändring det blev! Jag fick bättre kontakt med henne. Jag gjorde halter då & då för att fånga hennes uppmärksamhet, att när det ska vara halt så ska det var halt, då ska hästen lyssna på dig direkt! Efter att ha gjort det några gånger så fattade hon vinkeln med det hela, att när jag gjorde halt så ska hon stå stilla utan att ta ett steg framåt. Gav eftergift i halterna när hon gjort rätt & det är för att hon ska förstå att hon gjort bra ifrån sig. Pernilla gav oss en övning; Jag fattade galopp i ena hörnet i höger varv & kom i galopp på långsidan & jag satte en superbra avsaktning till trav i hörnet & travade därefter i lättsists. Vi fick göra samma sak igen, fast på vänster varv & det gick också bra. Sen fick vi rida fritt igen, då passade jag på att testa att galoppera utan stigbyglar & det gick helt super, förutom att jag var tvungen att försöka flytta in henne till fyrkants spåret då hon var 2 m bort från den, haha busig polle alltså xD Red på kvartslinjen & flyttade in henne i fyrkants spåret & det gick galant det med! Så jag är mer är lycklig över ridpasset på min fina, är verkligen glad att jag fått spendera lördagen tillsammans med henne ♥ Creds till dom som orkade läsa hela inlägget :) Ska se på Idol nu, bye!

Det fick bli ett bildlöst- inlägg då det inte fanns någon i närheten som kunde fota oss...


Kommentarer
« Spara mina uppgifter?
« Namn

« E-postadress (publiceras ej)

« Din URL/Bloggadress

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0